دکتر کاوه سیدان افزود: این دسته غذاها اغلب از کربوهیدرات‌ و موادغذایی پرکالری هستند از این رو غذاهای با پروتئین کمتر و فیبر کم مصرف می کند و درنتیجه دچار چاقی و اضافه وزن می‌شود و درکنار افزایش چربی‌های دور شکم و تنگی عروق، دستگاه گوارشی وی نیز دچار اشکال جدی می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام این مشکلات موجب می‌شود که اگر قرار باشد فردی 75 سال عمر کند به دلیل این تغذیه نادرست و در پی فقدان دندان، 5 تا 10 سال و یا بیشتر از سالهای عمر وی کاسته می‌شود، گفت:  بی‌دندانی هم بر طول عمر و هم بر کیفیت زندگی اثر سوء می‌گذارد. این موضوع آنقدر مهم است که سازمان بهداشت جهانی در بیانیه سال 2008 خود به موضوع بی‌دندانی در جوامع پرداخت و در یکی از بند‌های مصوبه جهانی بر داشتن دندان به عنوان یکی از لازمه‌های حقوق انسانی تأکید کرد.

دبیر انجمن ایمپلنتولوژی ایران افزود: پیرشدن جمعیت و تغذیه نادرست نیز تأثیرات مخربی دارد که استفاده از ایمپلنت‌های دندانی را چندین برابر خواهد کرد.

این متخصص پروتز های دندانی با اشاره به اینکه در دهان هر انسان حداقل حدود یکصد میلیون تومان سرمایه دندانی وجود دارد، تاکید کرد: بهترین ابزار بیمه‌کردن دندان‌ها رعایت بهداشت و اصول مراقبتی آنهاست.

دبیر اجرایی گنگره خاورمیانه ای ایمپلنت های دندانی کیش گفت: براساس آمار کشورهای اسکاندیناوی و ژاپن برترین و پیشرفته‌ترین نقاط جهان در ارائه خدمات بهداشت و درمان مناسب محسوب می‌شوند.

دکتر سیدان اشاره کرد که در سوئد و نروژ بیمه‌‌ها تا حدود زیادی درمان و بهداشت دندان را حمایت می‌کنند ولی این کشورها با جمعیت زیر ده میلیون نفری خود با ایران قابل مقایسه نیستند. بنابراین، بیمه‌های پایه کشور پوششی ندارند ولی برخی از بیمه‌های تکمیلی تا حدودی برای بعضی از سرویس‌های دندانپزشکی تعهد دارند.

<